Hackathon - rozwiązania z pomysłów

Czas czytania artykułu: 7 minut
by Kuba
09.12.2022

Czym jest hackathon i jaki jest jego cel?

Hackathon to impreza, podczas której uczestnicy pracują nad wspólnym bądź indywidualnie ustalonym tematem. Prace trwają przez określony czas, w naszym przypadku ustaliliśmy 2 dni. W tym terminie należy przejść przez wszystkie fazy projektowe - od stworzenia koncepcji po zaprojektowanie, implementację i przetestowanie rozwiązania, na przedstawieniu wyników kończąc.

hackathon_grafika_w_tekcie3

W jaki sposób powstała inicjatywa?

W Demant jeszcze przed pandemią odbywały się hackathony, także w innych działach. Chcieliśmy wrócić do tej tradycji.

W naszej organizacji funkcjonuje SAFe, który jest podzielony na iteracje (sprinty), czyli 2-tygodniowe sloty, podczas których pracujemy nad funkcjonalnością naszego oprogramowania. Ostatni z tych slotów nazywa się Innovation and Planning. Wtedy pracuje się nad innowacyjnością oraz planowaniem i ta pierwsza część okazała się dla nas wyzwaniem.

Na tym ostatnim etapie nie powinno się już pracować nad samym rozwiązaniem, tylko należy się skupić na tych dwóch aspektach, o których wspomniałem. Zespoły, którym brakowało czasu, często jednak decydowały się na dokończanie prac, przez co nie mieli już przestrzeni na kolejny krok.

Oczywiście to nie dotyczyło wszystkich zespołów. Te, które kończyły prace na czas, miały problem z przedstawieniem spójnej wizji, choć pomysłów zawsze było dużo.

Wtedy uznaliśmy, że idealnym rozwiązaniem będzie hackathon.

hackathon_grafika_tekscie_4

Jakie pomysły trafiają do hackathonu?

Projekty, nad którymi pracują zespoły podczas naszego hackathonu są ustalane przez samych pracowników w drodze głosowania. Sam zakres tematów jest bardzo szeroki. Mogą być to np. rozwiązania, które ułatwią prace w biurze. Jednym z przykładów takiego pomysłu jest system hot-desków, za pomocą którego można rezerwować biurka w budynku. Zgłaszane są także koncepcje na dodatkowe funkcje w naszym oprogramowaniu lub rozwój tych istniejących.

hackathon_grafika_w_tekcie2

Kim są uczestnicy?

Ta edycja hackathonu jest pilotażowa, dlatego zdecydowaliśmy, aby wzięły w nim udział tylko osoby, które są z działu Fitting Solutions w Warszawie oraz wyjątkowo zespół z Wrocławia, którego manager jest tu na miejscu. Jest natomiast pełna dowolność jeśli chodzi o stanowiska i role pełnione przez uczestników podczas hackathonu.

hackathon_grafika_w_tekcie1

Jakie są założenia hackathonu poza wypracowaniem nowych rozwiązań software'owych?

Integracja ludzi tu odgrywa dużą rolę. Mieszamy zespoły w taki sposób, aby osoby które na co dzień pracują ze sobą, pracowały z zupełnie innymi ludźmi. To jest świetna okazja do networkingu, ale również odkrycia w sobie nowego talentu. Ktoś, kto w organizacji pełni funkcję SCRUM Mastera, podczas hackathonu może być Designerem i w ten sposób spróbować się w nowej roli oraz poszerzyć swoje kompetencje. Jest to też dobra okazja żeby pracować z technologiami i projektami z którymi na co dzień nie ma się do czynienia.

Jakie są plany na przyszłość?

Jeżeli to się dobrze wpisze w iterację Innovation and Planning,  następnej edycji chcielibyśmy rozszerzyć to na większą ilość uczestników, także z innych zespołów np. ze Szczecina, czy KBN-u.

Wywiad odbył się jeszcze przed rozpoczęciem hackathonu. Po wydarzeniu skontaktowałem się z organizatorami i otrzymałem podsumowanie, dzięki któremu dowiecie się teraz, jakie aplikacje stworzyły zespoły w ciągu tych dwóch dni. 

DeKłizik – pozwala w locie tworzyć proste quizy i ankiety, zapraszając uczestników do udziału za pośrednictwem komputera lub smartfonu.

hackathon_grafika_w_tekcie7

hackathon_grafika_w_tekcie_5

Projekt Hot Desk - rozwiązanie do rezerwowania wolnych stanowisk pracy. Aplikacja oferuje rezerwowanie biurka w wybranym dniu, za pomocą kalendarza. Umożliwia także podgląd układu biurek na mapce.

hackathon_grafika_w_tekcie6

Równolegle do pracy nad powyższymi dwoma apkami, swój projekt prowadził zespół złożony z projektantów UX. Tu celem nie było napisanie aplikacji, lecz stworzenie koncepcji wykorzystania informacji zwrotnej przychodzących od użytkowników Fitting Software’u. Zespół przedstawił propozycję wykorzystania tych danych oraz ich wizualizacji w celu łatwiejszej i precyzyjniejszej analizy.

Utworzone na potrzeby hackathonu zespoły wykazały ogromne zaangażowanie i kreatywność, które przełożyły się na jakość powstałych rozwiązań oraz wysokie tempo pracy. Po zakończeniu udanego eventu powstał plan rozszerzenia inicjatywy o kolejne edycje, skierowane do większego grona zespołów, także z innych oddziałów Demant.

O autorze

Kuba
Jakub, Digital Marketing & Employer Branding Specialist
Z reklamą związany od zawsze. W Demant jest odpowiedzialny za komunikację w Internecie. Z natury ciekawy ludzi, a ściślej tego, co nimi kieruje. Prywatnie in-game photographer, interesuje się samolotami i jest fanem historii, której poznawanie traktuje, jak czytanie powieści. Ma 100 pomysłów na minutę i lubi tworzyć nieoczywiste analogie do codziennych sytuacji.