Jak Cię widzą i słyszą, czyli 7 offline’owych przestrzeni do budowania marki osobistej

Czas czytania artykułu: 5 minut
by Aleksandra
10.05.2024

Optymalizacja marki osobistej (personal branding) jest kluczowym elementem budowania sukcesu zawodowego. To, w jaki sposób jesteśmy postrzegani przez innych w kontekście naszych umiejętności, unikalnych cech oraz emocji, które wywołujemy, ma ogromne znaczenie dla rozwoju kariery. Uświadomienie sobie, że możemy zaplanować i zarządzać rozwojem naszej marki, a tym samym zyskać większy wpływ na bieg ścieżki zawodowej, to pierwszy krok do sukcesu.

Od wielu lat przekonuję osoby aktywne zawodowo, że narzędzia, z których możemy korzystać w celu budowania personal brandingu, są w naszym zasięgu. W dobie wszechobecnej cyfryzacji i szybkiego rozwoju nowych technologii, nikogo już nie dziwi pomysł aktywności w social media, udziału w nagraniu podcastu, czy przygotowanie publikacji na bloga.

Należy sobie jednak uświadomić, że nasza marka osobista to nie tylko kreacja na potrzeby różnych narzędzi i kanałów komunikacji online. To również to, jak się prezentujemy, kiedy wyłączymy komputer czy telefon i przeniesiemy się do świata offline.

Świat poza internetem istnieje i ma się całkiem dobrze. Pytanie: jak w takim świecie ma się nasza marka osobista?

Świadomy i dobrze prowadzony personal branding to korzystanie z wszelkich dostępnych narzędzi i kanałów komunikacji, które pozwolą podkreślić nasz profesjonalizm oraz wartość. Tak zwany „offline” oferuje nam w tym aspekcie szeroki wachlarz możliwości. Przyjrzyjmy się więc przestrzeniom, w których możemy podkreślić nasze kompetencje, wyróżniki oraz budować pozytywne emocje związane z naszą osobą.

1. Spotkania ze współpracownikami i przełożonymi

Każde zetknięcie się z drugim człowiekiem to szansa na wzmocnienie swojej marki osobistej. Nie oszukujmy się, pracujemy wśród profesjonalistów oraz ludzi aspirujących do stania się nimi. Zatem bycie przygotowanym, zadawanie pytań, udzielanie merytorycznych odpowiedzi, dzielenie się swoimi doświadczeniami i pomysłami, a także aktywne słuchanie, pozytywnie wpłyną na sposób postrzegania naszej osoby.

Ważna jest też energia, z jaką pojawiamy się na spotkaniach. Poświęcenie chwili na small talk, entuzjastyczne nastawienie, uśmiech i zaangażowanie są naszymi sprzymierzeńcami. Podobnie, jak zaoferowanie wsparcia osobom z mniejszym doświadczeniem bądź większą liczbą zadań.

2. Wydarzenia networkingowe i/lub spotkania biznesowe

To znakomita okazja na poznanie nowych ludzi, nawiązanie kontaktów oraz zaprezentowanie swoich kompetencji. Warto więc poświęcić chwilę, aby zastanowić się, w jakim celu bierzemy udział w wydarzeniu oraz jakie są nasze oczekiwania względem siebie i innych uczestników.

Naszym celem może być poszerzenie sieci kontaktów, promocja produktów lub usług, zdobycie wiedzy na określony temat, etc. Co istotne, określenie zamiarów pomoże nam skupić się na realizowaniu konkretnych działań podczas samego wydarzenia.

I jeszcze jedno. Niezależnie od celu, jaki przyświeca naszej obecności na spotkaniu, budowanie autentycznych relacji, szczere zainteresowanie innymi ludźmi i tym, co mówią, dzielenie się doświadczeniami, ale i chęć pomocy, będą stanowić o tym, z jakimi emocjami będziemy kojarzeni, kiedy event przejdzie do historii.

3. Szkolenia, warsztaty i konferencje

Kto się nie rozwija, ten stoi w miejscu. Zatem nawet najwięksi profesjonaliści w swojej branży powinni dążyć do zdobywania nowych kompetencji i poszerzania wiedzy. Tu zaś pojawiają się dwie opcje: udział w szkoleniach / warsztatach / konferencjach lub pozyskiwanie wiedzy w zaciszu domowym. Każda z nich ma plusy i minusy. Niemniej, jeśli myślimy o wzmacnianiu swojej marki osobistej, opcja pierwsza powinna znaleźć się w naszym planie działań.

Biorąc udział w szkoleniu, warsztacie lub konferencji postaw na bycie aktywnym. Zadawaj pytania i dziel się swoimi przemyśleniami. Merytoryczne angażowanie się pomoże innym zapamiętać, kim jesteś oraz jaką wiedzę i doświadczenie reprezentujesz.

Wykorzystaj też przerwy kawowe na budowanie relacji. Nawiąż kontakt z innymi uczestnikami. Otwórz się na rozmowę z nimi, niekoniecznie tylko o pracy. Być może to właśnie small talk na temat hobby lub niedawno odbytej podróży pomoże Ci wyróżnić się z tłumu.

4. Wystąpienia publiczne

Udział w panelach dyskusyjnych, wykładach prezentacjach czy debatach to dla wielu osób stresogenna aktywność. Wiele razy słyszałam o wewnętrznych blokadach związanych z występowaniem przed innymi - nawet jeśli temat, który mamy zaprezentować, jest nam doskonale znany.

Z tego typu blokadą warto powalczyć, gdyż korzyści  wystąpień publicznych są olbrzymie: zwiększenie rozpoznawalności, ugruntowanie pozycji eksperta, budowanie zaufania do naszej wiedzy i kompetencji oraz niepowtarzalna okazja do nawiązania licznych, wartościowych kontaktów.

Przygotowanie się do wystąpienia jest kluczowe w walce z tremą. Warto więc na samym początku odpowiedzieć sobie na pytanie „Co jest moim celem?”. Następny krok to przygotowanie merytorycznej treści, opartej na rzetelnej wiedzy, doświadczeniu, wynikach badań, prezentowanej w czytelny i zrozumiały sposób. Nie obejdzie się też bez ćwiczenia. Im więcej prób wykonasz, tym pewniej poczujesz się podczas prezentacji. Możesz również poprosić znajomych, koleżanki i kolegów z zespołu o feedback.

5. Mentoring

Dzielenie się wiedzą i doświadczeniem z innymi, może pomóc Ci ugruntować pozycję eksperta, rozwinąć sieć kontaktów i, co nie mniej ważne, wywrzeć pozytywny wpływ na otaczające się realia.

Będąc pracownikiem danej organizacji, możesz realizować mentoring wewnętrzny. Zgłoś swojemu przełożonemu/ej, że masz chęć do dzielenia się wiedzą i doświadczeniem oraz że chcesz wesprzeć osoby nowozatrudnione lub z mniejszym doświadczeniem w szybszym wdrożeniu się do pracy, zwiększeniu efektywności czy poznaniu branży.

Możesz też poszukać zewnętrznych programów mentoringowych, wzmacniających kompetencje osób, które chcą rozpocząć karierę zawodową w danym obszarze. Istnieje wiele organizacji, które łączą mentorów i mentee z różnych firm i branż.

Pamiętaj jednak, że bycie mentorem, choć znakomicie działa na naszą markę osobistą, wymaga poświęcenia czasu, poznania realnych potrzeb i wyzwań mentee oraz cierpliwości.

6. Publikacje

Przygotowanie treści do publikacji w czasopismach, magazynach lub w książkach związanych z dziedziną, w której się specjalizujemy, to doskonała okazja do ugruntowania swojej pozycji jako eksperta oraz do zbudowania zaufania wśród interesujących nas odbiorców.

Na rynku dostępne są różne wydawnictwa, do których można zgłaszać swoje teksty. Wybór tych, które najlepiej pasują do Twojej grupy docelowej i Twoich celów, należy do Ciebie.

Dla wzmocnienia naszej marki osobistej konieczne będzie przygotowanie treści wartościowych, interesujących dla czytelników, zgłębiających temat i dostarczających nowych spostrzeżeń, a także przedstawiających praktyczne wskazówki do wykorzystania przez odbiorców w ich życiu zawodowym.

Publikacja powinna prezentować treści w sposób klarowny, przystępny i zrozumiały.

Jeśli redakcja nie ma nic przeciwko, możesz pokusić się o pozostawienie danych kontaktowych do siebie (link do profilu na LinkedIn lub adres email), dzięki czemu otwierasz się na nawiązanie nowych relacji.

7. Wolontariat i aktywność społeczna

Jako ostatnią przedstawię aktywność, która nie tylko wspiera budowanie marki osobistej, ale też przynosi nie lada satysfakcję.

Przed rozpoczęciem wolontariatu warto się zastanowić, jaki jego rodzaj będzie dla nas interesujący. Możliwości jest wiele, od wsparcia osób starszych, dzieci, ciężko chorych, bezdomnych, przez pomoc w schroniskach dla zwierząt, po działania na rzecz ochrony środowiska naturalnego. Odpowiedzmy sobie na pytania „Co mi w duszy gra?” oraz „Jak mogę pomóc?”, a następnie wybierzmy organizację, z którą najbardziej nam po drodze. Wykorzystajmy nasze umiejętności i kompetencje, by zrobić coś dobrego.

Wolontariat może nam pomóc w budowaniu wizerunku osoby godnej zaufania, odpowiedzialnej i zaangażowanej. Takiej, która chce mieć realny wpływ. Takiej, która inspiruje do aktywności pozazawodowych, czyniących świat lepszym.

Personal branding to maraton, a nie sprint

Budowanie marki osobistej staje się bardziej skuteczne, gdy łączymy działania zarówno w świecie rzeczywistym, jak i online. Poprzez promocję naszej pracy i doświadczenia w różnych dostępnych kanałach komunikacji oraz w różnych przestrzeniach, możemy wyróżnić się spośród innych, nawiązać wartościowe kontakty z profesjonalistami i otworzyć drzwi do interesujących projektów, które będą rozwijać naszą karierę.

Wykorzystajmy dostępne możliwości, by dać się poznać jako osoby znające się na temacie oraz takie, na których można polegać.

Pamiętajmy też, że personal branding to działanie długoterminowe. To maraton, a nie sprint. Powiem więcej, to proces, który realizujemy przez całe nasze zawodowe życie. Dlatego istotne jest wykazanie się cierpliwością i konsekwencją.

O autorze

Aleksandra
Aleksandra, Senior Employer Branding & Communication Specialist
Czworonogi z gatunku Canis familiaris zdecydowanie zwiększają jej poziom aktywności na świeżym powietrzu. Od 13 lat nie wyobraża sobie popołudnia bez spaceru po leśnych ostępach. Odświeżająca przechadzka sprawia, że chętnie sięga po lekturę, nie tylko tę branżową. Zaś dla totalnej odmiany włącza serial z gatunku post-apo.