Na moim poprzednim stanowisku w Demant, jako operator w serwisie aparatów wewnątrzusznych miałem okazje naprawiać urządzenia, którego użytkownikami i użytkowniczkami były dzieci – tego typu zlecenia mają u nas pierwszeństwo. Często w takich przypadkach rodzice dołączają listy, w których zaznaczają, ile szybka naprawa znaczy dla ich dzieci, szczególnie w kontekście rozwoju. Zawsze nurtowało mnie pytanie, jak wygląda rozwój dziecka z aparatem słuchowym?
Zgłębiłem temat, a teraz chciałbym podzielić się zdobytą wiedzą. Każdy ze zmysłów odgrywa ogromną rolę w codziennym życiu człowieka, a w rozwoju i funkcjonowaniu dzieci jest to istotna część kształtowania osobowości. Słuchanie na wczesnym etapie rozwoju, nawet nieświadome, poprzez odbieranie dźwięków, pomaga maluchom zrozumieć, że są częścią rodziny i mogą zaufać otoczeniu. Mózg potrzebuje stymulacji dźwiękowej od dnia narodzin, aby uczyć się i poznawać świat. Nie chodzi tylko o rozwój mowy, ale również o poczucie bezpieczeństwa i komfortu, gdzie słuchanie odgrywa kluczową rolę.
To oznacza, że im wcześniej postawi się diagnozę, tym lepiej. Przesiewowe badania słuchu mogą wykryć zaburzenia już w ciągu 24 do 48 godzin po narodzinach. Jeśli wynik szpitalnego badania słuchu u dziecka jest nieprawidłowy, należy to dodatkowo potwierdzić, powtarzając badanie i skontaktować się z poradnią specjalistyczną. Wizyta u laryngologa pomoże wykryć przyczyny i określić rodzaj niedosłuchu. Kolejne etapy diagnostyki pozwalają dobrać aparat słuchowy albo wdrożyć inne metody rehabilitacji.
Niemowlaki, które otrzymują aparaty słuchowe w pierwszych miesiącach życia, zazwyczaj mają mniejsze trudności w nauce mowy i komunikacji, co przekłada się na ich poczucie własnej wartości i pewność siebie. Adaptacja do tego urządzenia wymaga wsparcia emocjonalnego zarówno od rodziców, jak i specjalistów.
Warto również podkreślić aspekt społeczny. Dzieci mogą czuć się inne lub wykluczone z powodu swojej sytuacji, aby temu przeciwdziałać, należy promować edukację, która pomoże zrozumieć danej grupie rówieśniczej położenie swojej koleżanki lub kolegi oraz zachęcać do integracji. Z noszeniem aparatu słuchowego na pierwszych etapach zazwyczaj wiąże się wiele stresu - zarówno u dorosłych, jak i tych najmłodszych użytkowników i użytkowniczek, dlatego powinno się zachęcać do jego zakładania poprzez pozytywne wzmacnianie i tworzenie atmosfery akceptacji w domu i szkole.
Na zakończenie przytoczę dane statystyczne. Badania pokazują, że dzieci, które otrzymały aparaty słuchowe przed 6. miesiącem życia, osiągają lepsze wyniki w testach językowych i komunikacyjnych niż dzieci, które otrzymały je później. Szacuje się, że 2-3 na 1000 dzieci rodzi się z istotnym ubytkiem słuchu, który wymaga specjalistycznego wsparcia.
Podsumowując, rozwój dziecka z aparatem słuchowym to złożony proces, który wymaga wsparcia nie tylko technologicznego, ale również psychologicznego. Wczesna diagnoza, odpowiednie budowanie pewności siebie i edukacja zarówno dziecka, jak i jego otoczenia, są kluczowe dla prawidłowego rozwoju. Statystyki pokazują, że dzięki odpowiedniej opiece, mogą one prowadzić pełne i satysfakcjonujące życie. W następnym artykule sięgniemy do wiedzy audiologii dziecięcej, gdzie postaram się opisać porady oraz wskazówki na temat wzmacniania rozwoju dziecka z aparatem słuchowym.
Źródła:
https://www.termedia.pl/Program-Powszechnych-Przesiewowych-Badan-Sluchu-u-Noworodkow-w-Polsce,11,17495,1,0.html
https://sonorus.wroclaw.pl/wp-content/uploads/2020/05/poradniksonorus_apd.pdf
https://www.konsultant-krajowy.pl/doc/Wytyczne_w_zakresie_doboru_aparatow_1.pdf