10 lat działu produkcji ITE i serwisu to niewątpliwie bogata, szeroka i niezwykle inspirująca historia obrazująca jak determinacja, zaangażowanie i wola pokonania wszelkich barier i przeszkód pozwala osiągnąć sukces, który w tym konkretnym przypadku jest nader łatwo przedstawić.
W roku 2010 osiem osób stawia solidny fundament dla uruchomienia, a następnie dynamicznego rozwoju działu. W roku 2020 dział ITE to już kilkaset wysoce wykwalifikowanych pracowników i pozycja lidera w obszarze produkcji ITE i serwisu w całej organizacji.
Ale wróćmy do samego początku. Jak to się zaczęło? Jakie były pierwsze kroki i wyzwania?
Jest rok 2010. Decyzją centrali grupy zostaje powołany projekt dla utworzenia produkcji aparatów wewnątrzusznych w Polsce. Uzasadnione jest to przede wszystkim działającą już standardową produkcją BTE w Mierzynie, a zatem chęcią uruchomienia produkcji w obrębie tej samej lokalizacji i posiadanej infrastruktury.
Do tej pory produkcja ITE realizowana była w kilku krajach europejskich, co utrudniało rozwój produkcji aparatów „custom”, realizowanych na indywidualne zlecenie dla każdego klienta.
Kierownictwo nad zespołem obejmuje Michał Maciejewski, pełniący dotychczas funkcję specjalisty ds. ciągłego doskonalenia (obecnie dyrektor operacyjny ITE). Kolejne osoby, które dołączyły do zespołu to Magdalena Królak na stanowisku group leadera, Michał Aksamit jako inżynier jakości oraz operatorzy: Monika Kowalewska, Edyta Zrąbkowska, Karol Przeździęk oraz Łukasz Markiewicz. Marcin Osiński pełni natomiast funkcję menadżera, koordynując realizację projektu i nadzorując przebieg procesu uruchomienia produkcji ITE w Polsce. Projekt drogą głosowania przyjmuję nazwę „PolITE”.
Pierwsze kroki produkcji ITE to ogromne wyzwanie, któremu należało sprostać pomimo wielu różnych przeszkód i barier. Dlatego okres ten stanowił czas intensywnych szkoleń i treningów na całym świecie (Somerset w Stanach Zjednoczonych, Thisted i Kopenhaga w Danii).
Budowanie wszystkiego od samego początku jest bowiem, podobnie jak w życiu codziennym, o wiele trudniejsze od kopiowania istniejących już rozwiązań. Początki działu ITE wymagały więc zupełnie nowego podejścia biznesowego i realizacji postawionych celów w nieszablonowy sposób.
Pierwsza lokalizacja produkcji ITE to część budynku zlokalizowanego na Zeusa 2. Ciekawostką jest to, że budynek nie należał wówczas do firmy DGS, ale do zupełnie innej branżowo firmy. Pierwsza technologia produkcyjna to między innymi drukarka 3D i grawerka laserowa. Realizacja kilku zleceń produkcyjnych dziennie nie wymagała bowiem rozbudowanego parku maszynowego.
Patrząc na dzisiejszy wolumen produkcji i serwisu, te kilka zleceń dziennie wydawać by się mogło czymś prozaicznym, czymś co można zrealizować łatwo, szybko i przyjemnie, bez jakichkolwiek przeszkód. Nic bardziej mylnego. Zdobycie szeregu kompetencji, rozwój umiejętności i kwalifikacji to tylko początek ciężkiej drogi, aby sprostać wszystkim wymaganiom stawianym przez klienta. Należy pamiętać o unikatowej charakterystyce produkcji ITE, gdzie każde zlecenie jest realizowane indywidualnie, co wymaga dodatkowych nakładów pracy, wiedzy i umiejętności.
Dzięki wspomnianemu zaangażowaniu, silnej determinacji oraz pracy zespołowej dział ITE powiększając się o kolejnych pracowników, przezwycięża pierwszy trudniejszy okres. Do zespołu dołącza Joanna Walkiewicz, obejmując funkcję odpowiedzialną za komunikację z klientami. Dział ITE przenosi się wkrótce do większej hali produkcyjnej w budynku na Zeusa 2, co bezpośrednio otwiera drzwi dla kolejnych możliwości i szans rozwoju. Produkcja zostaje rozbudowana o serwis aparatów słuchowych, co znacząco zwiększa dzienną ilość realizowanych zleceń. Wreszcie grupa podejmuje decyzję, że to w Polsce będą realizowane zlecenia dotychczas produkowane w krajach skandynawskich (Finlandia, Szwecja, Norwegia). W niedługim czasie obszar działalności działu ITE rozszerza się o kolejne transfery produkcyjne (z Włoch realizujących zlecenia dla Francji, z Wielkiej Brytanii realizującej zlecenia dla Hiszpanii oraz z Dani dla Niemiec).
Tak dynamiczny rozwój obszaru produkcyjnego wymagał podjęcia szeregu decyzji związanych z koniecznością odpowiedniego przygotowania obszaru produkcyjnego. Dział ITE przenosi się do budynku L42 i zajmuje całe pierwsze piętro, które zostaje przeprojektowane od podstaw. W ramach projektu wypracowany zostaje nowy, innowacyjny przepływ produkcji. Rdzeń obszaru stanowi tutaj dygestorium i jest centralnym punktem, a poszczególne linie i podprocesy realizowane są wokół. Porównując ze standardowym modelem umożliwia to zupełnie inne, szybsze i bardziej sprawne zarządzanie przepływem produkcji, pobudzając do efektywnego wzrostu wskaźników wydajności. Produkcja ITE i serwis w Polsce zwiększa się o kolejne transfery produkcji dla UK, Danii i Włoch (prekursora produkcji aparatów wewnątrzusznych).
Tak znacząco duża zmiana wolumenu produkcyjnego w krótkim odstępie czasu i realizacja zleceń produkcyjnych dla kilku czołowych klientów europejskich przynosi jednak pewnego rodzaju trudności i opóźnienia w terminowej realizacji zleceń. Nowi klienci stawiają bowiem odmienne i bardzo wysokie wymagania jakościowe, które często zróżnicowane są względem siebie. Realizacja zleceń wymaga więc jeszcze większego, indywidulanego podejścia i rozdzielenia na poszczególne kraje co w konsekwencji doprowadza do wydłużenia procesu produkcyjnego.
Aby sprostać zaistniałej sytuacji obszar ITE zostaje rozbudowany o kolejne maszyny i urządzenia, a dział zostaje zasilony przez kolejnych pracowników. Ogromną wiedzę przekazują doświadczeni pracownicy produkcji BTE, jak Ewa Bobowska czy Anna Szczodrowska, zasilając już wcześniej szeregi ITE. Dzisiaj pełnią kolejno funkcję kierownika produkcji i kierownika serwisu. Ponadto część najbardziej doświadczonych pracowników z całej organizacji przyjeżdża do Polski i spędza tutaj kilka tygodni, dzieląc się swoją bogatą wiedzą i pomagając w tych trudnych chwilach.
Dział ITE wychodzi ponownie zwycięsko z trudnej batalii na europejskim rynku produkcji ITE i serwisu. Umacnia to pozycję działu w całej grupie. Dokonuje się pewnego rodzaju swoista, wewnętrzna metamorfoza działu, który z przysłowiowego skromnego Kopciuszka uczącego się ciężkiej i specjalistycznej branży, zmienia się w mocnego, stabilnego gracza na rynku, będącego przykładem dla kolejnych produkcji wchodzących w skład nieprzerwanie rozbudowywanej struktury w całej organizacji.
Ważnym podkreślenia jest fakt, że wraz z dynamicznym rozwojem działu ITE wyodrębniły się inne działy. I tak Customer Service stanowi obecnie część obszaru logistyki. Dział GET (wtedy SPS) natomiast jest właścicielem procesu produkcyjnego i pełni ważną funkcję nadzorującą i wspomagającą w najbardziej kluczowych aspektach technologicznych.
Następne lata wciąż niezmiernie szybkiego rozwoju działu ITE rysują obecnie obraz produkcji i serwisu skupiającego najlepszych specjalistów branży i wysoce wykwalifikowanych i doświadczonych pracowników. Dzisiaj dział ITE to największy hub produkcyjny w całej organizacji i niekwestionowany lider produkcji ITE i serwisu z najnowocześniejszym parkiem maszynowym.