Jak się prawidłowo komunikować? Jak sprawić, aby nasz feedback nikogo nie uraził, a przyniósł pozytywny i oczekiwany efekt? Przeczytaj artykuł o komunikatach „JA” i „TY”.
Żeby móc rozmawiać o feedbacku i komunikatach JA i TY trzeba zacząć od wprowadzenia podstawowego pojęcia – komunikacja. Czym jest komunikacja? Najprościej rzecz ujmując, jest to wymiana informacji pomiędzy nadawcą, a odbiorcą. Komunikacja działa w dwie strony – na komunikat nadawcy – odbiorca reaguje i jest to jego informacja zwrotna.
Komunikację można prowadzić na wiele sposobów. Można odpowiednio dobierać ton naszej wypowiedzi. Można też go podnosić albo krzyczeć, czy wręcz wpadać w tony oskarżycielskie. Można używać kwantyfikatorów, np. „zawsze”, „nigdy”. Jeżeli chcesz możesz również etykietować swojego rozmówcę, np. „Jesteś bałaganiarzem.”
Można tylko po co?
Przecież komunikat typu „Ty nigdy nie ścielisz łóżka. Jesteś strasznym leniem.” nie doprowadzi do zmiany tej sytuacji. Taka wymiana informacji najprawdopodobniej doprowadzi do kłótni i nie przybliży nas do rozwiązania. Ten sposób zwracania się do naszego odbiorcy jest komunikatem TY. Posługując się komunikatem Ty, unikamy odpowiedzialności za swoje słowa, emocje, potrzeby i czyny. Jeżeli zależy nam jednak na zmianie czegoś, co nam nie odpowiada, a nie na samym wywołaniu kłótni, powinniśmy zacząć rozmawiać z użyciem komunikatów JA.
Czym zatem charakteryzują się komunikaty JA? Dzięki nim mamy okazję wziąć odpowiedzialność za swoje czyny, słowa i uczucia, a jednocześnie pokazujemy, że nie zależy nam na awanturze, ale na rozwiązaniu sytuacji konfliktowej. Nasz odbiorca ma szansę dostrzec i zastanowić się nad zachowaniem, o którym mówimy. Ma szansę je zmienić bez poczucia zranienia. Taki sposób wypowiedzi pomaga w dokładnym wyjaśnieniu, o co tak naprawdę nam chodzi i dzięki temu zaprasza do dyskusji. Na czym zatem polega komunikat JA i o czym należy pamiętać przy stosowaniu go?
1. Pamiętaj o nazwaniu swoich uczuć.
2. Opisz konkretne zachowanie, które chcesz zakomunikować.
3. Powiedz o konsekwencjach, które zostały spowodowane tym zachowaniem.
4. Powiedz o tym, czego oczekujesz i potrzebujesz.
Przykład:
„Czułam się zestresowana, kiedy nie dostarczyłeś mi raportu na czas. Przez to miałam opóźnienie w pracy i nie wysłaliśmy danych do klienta o odpowiedniej godzinie. Chciałabym, abyś następnym razem dał raport na czas lub poinformował mnie, jeżeli będzie opóźnienie.”
A Wy który sposób wybieracie?