Networking. Jak rozmowa przy kawie może pomóc Twojej karierze
Znasz to uczucie, kiedy na służbowym wydarzeniu stoisz samotnie, wpatrując się w trzymaną w dłoni szklankę wody i zastanawiasz, o czym rozmawiać z tą sympatyczną dziewczyną z finansów? Jeśli tak, to treść mojego wpisu jest dla Ciebie! Zdradzę Ci, jak zacząć budować wartościowe relacje zarówno w pracy, jak i poza nią.
Czym jest networking?
Networking to w najprostszych słowach budowanie i pielęgnowanie relacji zawodowych. To trochę jak tworzenie osobistego katalogu kontaktów, po które możesz sięgnąć w różnych sytuacjach.
Dzięki nawiązanym relacjom możesz się dowiedzieć o interesujących działaniach lub dostać zaproszenie do udziału w ciekawym projekcie. W trakcie networkingu zyskujesz też okazję do wymienienia się wiedzą i doświadczeniami, czyli do uczenia się, jak coś zrobić lepiej, efektywniej.
W trudnych sytuacjach, w chwilach, gdy mierzysz się z wyzwaniami, nawiązane wcześniej relacje procentują. Wystarczy, że zwrócisz się do osób, z którymi jesteś w kontakcie o wsparcie lub poradę.
Ostatnim „przydasiem” wynikającym z budowania sieci kontaktów i relacji jest wzmocnienie Twojej marki osobistej. Tak to już jest, że im więcej osób Cię zna i docenia Twoje umiejętności, tym silniejsza staje się Twoja marka osobista.
Networking wewnątrz organizacji
Demant to organizacja, dająca wiele okazji do nawiązywania i zacieśniania trwałych relacji. Przykładem mogą być spotkania networkingowe w obszarze produkcji, PI Planningi dla obszaru rozwoju oprogramowania, czy też spotkania zespołów Globalnego Działu Technologii.
Jeśli chcesz budować swoją sieć kontaktów w Demant, nie krępuj się i:
- bierz udział w spotkaniach, szkoleniach i wydarzeniach firmowych;
- aktywnie uczestnicz w przerwach kawowych rozmawiając z osobami z innych działów / obszarów;
- dołączaj do grup roboczych i/lub zespołów projektowych;
- korzystaj z dostępnych narzędzi komunikacji wewnętrznej, udzielaj się podczas teamsowych dyskusji, komentuj newsy pojawiające się w naszym intranecie.
Networking poza miejscem pracy
W firmie czujemy się bezpieczni. Dużo łatwiej przychodzi nam odnalezienie wspólnej płaszczyzny porozumienia czy też celu potencjalnej współpracy. Jednakże to dzięki relacjom nawiązywanym zewnętrznie, powiększamy grono znanych nam ekspertów, a co za tym idzie, jesteśmy na bieżąco z najnowszymi trendami i rozwiązaniami. Sami również pozycjonujemy się w tym gronie, gdy chętnie dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem.
Jeśli decydujesz się aktywnie nawiązywać relacje poza miejscem pracy, pamiętaj o tym, żeby:
- przygotować się do spotkania – zrób krótki research, kto weźmie udział w spotkaniu, poszukaj potencjalnych tematów do rozmowy, a także, dla mniej wprawionych, przygotuj kilka pytań do zadania;
- słuchać aktywnie – to podstawa udanej konwersacji, bo przecież nie chodzi o to, aby każdy wyraził swoje zdanie i tym samym zakończył rozmowę. Zadawaj pytania nawiązujące do wypowiedzi i parafrazuj wypowiedzi, a na pewno zrobisz na innych pozytywne wrażenie;
- zadawać pytania otwarte – dzięki nim poniekąd wymuszasz rozbudowaną odpowiedź. Przy ich konstruowaniu zastosuj "kto?", "co?", "jak?", "kiedy?", "dlaczego?" lub "po co?”
- podtrzymać kontakt po spotkaniu – krótka wiadomość mailowa lub za pośrednictwem LinkedIn z podziękowaniem na miłą rozmowę i wymianę doświadczeń to znakomity tip na to, by przypomnieć o sobie.
Jak robić small talk?
„Ja nie umiem rozmawiać o niczym” – to najczęściej słyszana przeze mnie odpowiedź, gdy pytam, czy ktoś lubi small talk. Tymczasem ta krótka, niezobowiązująca rozmowa może być początkiem głębszej relacji zawodowej. A ponieważ pierwsze wrażenie robimy tylko raz, włóżmy nieco serca i rozumu do tej pozornie banalnej rozmowy.
Liczysz na kilka podpowiedzi, jak zacząć small talk? Podrzucam!
- Skomentuj otoczenie - piękną pogodę, okazałe wnętrza, ciekawe wyposażenie – tak, to działa;
- Zapytaj o sytuację, w której się znajdujecie, np. jak rozmówcy podobała się ostatnia prelekcja, co sądzi o przebiegu szkolenia, na czyje wystąpienie czeka najbardziej;
- Odwołaj się do wspólnego doświadczenia – może uczestniczyliście już wspólnie w podobnym wydarzeniu? A może widywaliście się w przestrzeniach tego samego budynku, ale nie mieliście szansy porozmawiać?
Jeśli masz wątpliwości, czy te opcje sprawdzą się w każdej życiowej sytuacji, dodaję do nich garść „bezpiecznych” tematów na każdą okazję.
O pogodzie już było, czas więc na podróże, hobby, wydarzenia kulturalne, ostatnio oglądany film lub przeczytaną książkę. Może się okazać, że coś Cię łączy z rozmówcą, a być może do czegoś Cię zainspiruje.
Koniecznie przećwicz small talk ze znajomymi z pracy podczas przerwy kawowej, z sąsiadami mijanymi w drodze do domu, a nawet z obsługą w sklepie. Pamiętaj też, że uśmiech potrafi czynić cuda. Gdy tylko pojawi się na Twojej twarzy, uczyni Cię osobą bardziej przystępną i sympatyczną.
I jeszcze jedno: nie bój się ciszy! To normalne, że w rozmowie pojawiają się krótkie pauzy pozwalające na przemyślenie tego, co zostało powiedziane i przygotowanie pytania do rozmówcy.
Przejdź do działania
Jeśli nadal myślisz, że networking jest tylko dla ekstrawertyków, wypróbuj opisane przeze mnie sposoby! Wystarczy tych kilka prostych kroków i odrobina odwagi.
Networking, choć może się wydawać trudny, to jest umiejętnością, którą można wytrenować. Im więcej praktykujesz, tym łatwiej przychodzi Ci nawiązywanie nowych kontaktów i budowanie trwałych relacji.
A teraz do dzieła! Sprawdź, jak networking wpłynie na Ciebie i Twój rozwój.