Networking. Jak rozmowa przy kawie może pomóc Twojej karierze

Czas czytania artykułu: 4 minuty
by Aleksandra
11.09.2024

Networking. Jak rozmowa przy kawie może pomóc Twojej karierze

Znasz to uczucie, kiedy na służbowym wydarzeniu stoisz samotnie, wpatrując się w trzymaną w dłoni szklankę wody i zastanawiasz, o czym rozmawiać z tą sympatyczną dziewczyną z finansów? Jeśli tak, to treść mojego wpisu jest dla Ciebie! Zdradzę Ci, jak zacząć budować wartościowe relacje zarówno w pracy, jak i poza nią.

Czym jest networking?

Networking to w najprostszych słowach budowanie i pielęgnowanie relacji zawodowych. To trochę jak tworzenie osobistego katalogu kontaktów, po które możesz sięgnąć w różnych sytuacjach.

Dzięki nawiązanym relacjom możesz się dowiedzieć o interesujących działaniach lub dostać zaproszenie do udziału w ciekawym projekcie. W trakcie networkingu zyskujesz też okazję do wymienienia się wiedzą i doświadczeniami, czyli do uczenia się, jak coś zrobić lepiej, efektywniej.

W trudnych sytuacjach, w chwilach, gdy mierzysz się z wyzwaniami, nawiązane wcześniej relacje procentują. Wystarczy, że zwrócisz się do osób, z którymi jesteś w kontakcie o wsparcie lub poradę.

Ostatnim „przydasiem” wynikającym z budowania sieci kontaktów i relacji jest wzmocnienie Twojej marki osobistej. Tak to już jest, że im więcej osób Cię zna i docenia Twoje umiejętności, tym silniejsza staje się Twoja marka osobista.

Networking wewnątrz organizacji

Demant to organizacja, dająca wiele okazji do nawiązywania i zacieśniania trwałych relacji. Przykładem mogą być spotkania networkingowe w obszarze produkcji, PI Planningi dla obszaru rozwoju oprogramowania, czy też spotkania zespołów Globalnego Działu Technologii.

Jeśli chcesz budować swoją sieć kontaktów w Demant, nie krępuj się i:

  • bierz udział w spotkaniach, szkoleniach i wydarzeniach firmowych;
  • aktywnie uczestnicz w przerwach kawowych rozmawiając z osobami z innych działów / obszarów;
  • dołączaj do grup roboczych i/lub zespołów projektowych;
  • korzystaj z dostępnych narzędzi komunikacji wewnętrznej, udzielaj się podczas teamsowych dyskusji, komentuj newsy pojawiające się w naszym intranecie.

Networking poza miejscem pracy

W firmie czujemy się bezpieczni. Dużo łatwiej przychodzi nam odnalezienie wspólnej płaszczyzny porozumienia czy też celu potencjalnej współpracy. Jednakże to dzięki relacjom nawiązywanym zewnętrznie, powiększamy grono znanych nam ekspertów, a co za tym idzie, jesteśmy na bieżąco z najnowszymi trendami i rozwiązaniami. Sami również pozycjonujemy się w tym gronie, gdy chętnie dzielimy się swoją wiedzą i doświadczeniem.

Jeśli decydujesz się aktywnie nawiązywać relacje poza miejscem pracy, pamiętaj o tym, żeby:

  • przygotować się do spotkania – zrób krótki research, kto weźmie udział w spotkaniu, poszukaj potencjalnych tematów do rozmowy, a także, dla mniej wprawionych, przygotuj kilka pytań do zadania;
  • słuchać aktywnie – to podstawa udanej konwersacji, bo przecież nie chodzi o to, aby każdy wyraził swoje zdanie i tym samym zakończył rozmowę.  Zadawaj pytania nawiązujące do wypowiedzi i parafrazuj wypowiedzi, a na pewno zrobisz na innych pozytywne wrażenie;
  • zadawać pytania otwarte – dzięki nim poniekąd wymuszasz rozbudowaną odpowiedź. Przy  ich konstruowaniu zastosuj "kto?", "co?", "jak?", "kiedy?", "dlaczego?" lub "po co?”
  • podtrzymać kontakt po spotkaniu – krótka wiadomość mailowa lub za pośrednictwem LinkedIn z podziękowaniem na miłą rozmowę i wymianę doświadczeń to znakomity tip na to, by przypomnieć o sobie.

Jak robić small talk?

„Ja nie umiem rozmawiać o niczym” – to najczęściej słyszana przeze mnie odpowiedź, gdy pytam, czy ktoś lubi small talk. Tymczasem ta krótka, niezobowiązująca rozmowa może być początkiem głębszej relacji zawodowej. A ponieważ pierwsze wrażenie robimy tylko raz, włóżmy nieco serca i rozumu do tej pozornie banalnej rozmowy.

Liczysz na kilka podpowiedzi, jak zacząć small talk? Podrzucam!

  • Skomentuj otoczenie - piękną pogodę, okazałe wnętrza, ciekawe wyposażenie – tak, to działa;
  • Zapytaj o sytuację, w której się znajdujecie, np. jak rozmówcy podobała się ostatnia prelekcja, co sądzi o przebiegu szkolenia, na czyje wystąpienie czeka najbardziej;
  • Odwołaj się do wspólnego doświadczenia – może uczestniczyliście już wspólnie w podobnym wydarzeniu? A może widywaliście się w przestrzeniach tego samego budynku, ale nie mieliście szansy porozmawiać?

Jeśli masz wątpliwości, czy te opcje sprawdzą się w każdej życiowej sytuacji, dodaję do nich garść „bezpiecznych” tematów na każdą okazję.

O pogodzie już było, czas więc na podróże, hobby, wydarzenia kulturalne, ostatnio oglądany film lub przeczytaną książkę. Może się okazać, że coś Cię łączy z rozmówcą, a być może do czegoś Cię zainspiruje.

Koniecznie przećwicz small talk ze znajomymi z pracy podczas przerwy kawowej, z sąsiadami mijanymi w drodze do domu, a nawet z obsługą w sklepie. Pamiętaj też, że uśmiech potrafi czynić cuda. Gdy tylko pojawi się na Twojej twarzy, uczyni Cię osobą bardziej przystępną i sympatyczną.

I jeszcze jedno: nie bój się ciszy! To normalne, że w rozmowie pojawiają się krótkie pauzy pozwalające na przemyślenie tego, co zostało powiedziane i przygotowanie pytania do rozmówcy.

Przejdź do działania

Jeśli nadal myślisz, że networking jest tylko dla ekstrawertyków, wypróbuj opisane przeze mnie sposoby! Wystarczy tych kilka prostych kroków i odrobina odwagi.

Networking, choć może się wydawać trudny, to jest umiejętnością, którą można wytrenować. Im więcej praktykujesz, tym łatwiej przychodzi Ci nawiązywanie nowych kontaktów i budowanie trwałych relacji.

A teraz do dzieła! Sprawdź, jak networking wpłynie na Ciebie i Twój rozwój.

O autorze

Aleksandra
Aleksandra, Senior Employer Branding & Communication Specialist
Czworonogi z gatunku Canis familiaris zdecydowanie zwiększają jej poziom aktywności na świeżym powietrzu. Od 13 lat nie wyobraża sobie popołudnia bez spaceru po leśnych ostępach. Odświeżająca przechadzka sprawia, że chętnie sięga po lekturę, nie tylko tę branżową. Zaś dla totalnej odmiany włącza serial z gatunku post-apo.