Dynamiczny świat wypełniony zgłoszeniami systemowymi, projektami i dokumentacją, gdzie czasem każda sekunda ma znaczenie, a dogłębne poznanie wymagań interesariuszy decyduje o całym przebiegu prac. IT to coś, co ich łączy, ale jednocześnie dzieli na obszary – biznes, zarządzanie, oprogramowanie i komunikację. Zespół IT Operations Solutions to grupa, która w zaciszu dba o zmiany w systemach – ulepszenia, poprawy błędów oraz skracanie procesów.
Droga od requesta do release’a
Każdy ważny projekt lub operacja w zespole IT Operations Solutions zaczyna się od otrzymania zgłoszenia.
Tak jak kwiaty w ogrodzie potrzebują starannej opieki, aby rozkwitnąć, tak samo przychodzące zgłoszenia, aby mogły przekształcić się w pozytywne efekty dla firmy. Do rozwoju zgłoszeń przyczynia się praca wielu osób, ale pierwsze kroki zawsze sprawuje Maria – Analityk biznesowy.
Starannie rozpoznaje wymagania i weryfikuje korzyści wynikające z planowanych zmian – krótko- i długoterminowe. Szczegółowo analizuje dostępne informacje, aby później połączyć je w logiczną całość i mapy procesów – często skomplikowane, złożone z wielu mniejszych etapów, stanowiących fundamenty do prowadzenia dalszych działań. To przede wszystkim zrozumienie potrzeb i perspektywy drugiej osoby, gdzie należy wykazać się niezwykłymi umiejętnościami komunikacyjnymi.
Kolejnym krokiem jest stworzenie propozycji rozwiązania, które musi jednocześnie spełniać wszystkie wymagania, założenia i przynosić zakładane korzyści. To zadanie Tatiany – Architektki rozwiązań, odpowiedzialnej za odnalezienie najlepszego rozwiązania dla zgłoszonych zmian i przekazania go do Konsultanta aplikacji związanego z danym systemem – Filipa, Grzegorza, Marcina lub Kennetha.
Konsultanci sprawnie przejmują stery i przystępują do rozmów z dostawcami oprogramowania, starając się wypracować jak najsprawniejsze wprowadzenie zmian. Po zakończeniu rozmów, wracają z informacją zwrotną do analityka biznesowego, który na nowo analizuje zgłoszenie. Dopiero po uzyskaniu odpowiedniej zgody, konsultanci mogą pracować nad dalszymi krokami.
W pierwszym etapie wspólnie z programistami, ustalają szczegóły rozwiązania – tłumaczą wymagania, zgłaszających w sposób umożliwiający przełożenie ich na kod programistyczny. Małe zmiany w oprogramowaniu wykonywane są bezpośrednio przez konsultantów.
Kolejnym etapem są testy nowego kodu – wewnętrzne, przeprowadzane bezpośrednio przez konsultantów, oraz środowiskowe, przeprowadzane przez użytkowników. Oba testy wykonywane są w przeznaczonym do tego środowisku, tak, aby nie wpłynęły na działanie właściwej wersji oprogramowania. Ostatnim sprawdzianem dla nowego kodu jest test w środowisku z dostępem do prawdziwych danych – to jak próba generalna, której powodzenie jest decydujące.
Wdrożenie zmian do oficjalnej wersji systemu to ostatni etap pracy nad zgłoszeniem. Konsultanci komunikują wszystkich o aktualizacji za pośrednictwem powiadomień ze szczegółami zmian, a po zakończeniu działań, jeszcze przez ustalony czas, czuwają nad działaniem systemu i służą pomocą dla użytkowników w razie ewentualnych problemów.
Inna droga requestów
Niektóre systemy wymagają bezpośrednich działań ze strony Dewelopera – Marcin w zaciszu dba o pomyślne działanie kilku aplikacji, regularnie wprowadzając zmiany dogodne dla użytkowników. Wyzwaniem jest przełożenie wymagań ze zgłoszenia do właściwego wdrożenia za pomocą kodu. Jednocześnie pełni funkcję programisty i konsultanta aplikacji, ponieważ zarówno ma bezpośredni kontakt z kodem, dostawcami oprogramowania, jak i zgłoszeniami od osób wnoszących o zmiany w systemie.
We własnym zakresie działa także Samir – Specjalista rozwiązań, odpowiedzialny za projekty związane z sieciami, bazami danych i rozwojem aplikacji. Usprawnia systemy z perspektywy użytkowników, ale także wprowadza ulepszenia przydatne dla całego zespołu, tworząc aplikacje z funkcjonalnością zależną od większych systemów.
Duże projekty, często złożone z wielu regularnie wprowadzanych zmian do systemów, prowadzone są przez Managerów projektów – Dominikę i Macieja. To oni koordynują pracą całego zespołu projektowego – zarządzają harmonogramem, budżetem i zasobami. Dbają o to, aby każdy element projektu przebiegł prawidłowo, ale również motywują innych i rozwiązują problemy, niekiedy pojawiające się na drodze ulepszeń. Niektóre działania wchodzące w zakres projektu wymagają działania konsultantów, podobnie jak przy pojedynczych zgłoszeniach o zmianach w aplikacjach.
Nie samymi requestami zespół żyje
Pomiędzy wszystkimi procesami zespołu równolegle działają Specjaliści do walidacji – Aleksandra i Maciej. Jak strażnicy jakości, upewniają się, że wszystko działa zgodnie z wymaganiami i przepisami. Dbają o weryfikację nowych systemów oraz tych po zmianach, które mogły wpłynąć na funkcje związane z regulacjami prawnymi. Tworzą kompletną dokumentację, stanowiącą podstawę audytów.
Wszystkich wspierają studenci – Klaudia, Zuzanna i Kacper. Usprawniają wiele procesów – w obszarze komunikacji, dokumentacji, statystyk czy planowania. Ich praca to zarówno drobne, codzienne zadania, jak i większe projekty – wszystko równie ważne i przydatne.
Nad działaniem całego zespołu czuwa Patrycja – managerka, która zawsze służy pomocą i dobrą poradą. Jej wieloletnie doświadczenie w zarządzaniu grupą przekłada się na atmosferę pełną zaufania i otwartości, gdzie każdego dnia rodzą się nowe pomysły, a pozytywne efekty widoczne są w wielu systemach.
Zespół IT Operations Solutions to harmonijna mieszanka wielu doświadczeń, gdzie każdy członek wnosi coś wyjątkowego. Różnorodne umiejętności i ogromna wiedza pozwalają im mierzyć się z nawet najbardziej wymagającymi zadaniami. Wspólnie dążą do rozwoju i efektywnej współpracy. A wszystko w doskonałej atmosferze.